PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Friday, October 22, 2010

SAYANG SEORANG QAISER-1






1


Sedikit lewat Qaiser pulang dari tempat kerja, menghampiri detik 9:00 malam. Sempat lelaki itu menunaikan solat isyak di surau ofis sebelum dihambat kesesakan jalan raya yang melampau-lampau teruknya. Sampai di rumah, Qaiser menerpa ke bilik air. Bungkusan mi goreng telur mata yang dipesan anak buahnya, Irfan, diletakkan di atas meja.
“Pak su dah makan?”
“Dah, kau makanlah... panas lagi tu.”
Sudah sebulan lebih, Irfan yang berusia 20 tahun itu menumpang di rumah pak ciknya. Perbezaan usia 10 tahun antara Qaiser dan Irfan tidak kelihatan dari segi luaran bahkan mereka dianggap adik-beradik apabila keluar bersama. Kedua-duanya sekepala sejak kecil lagi. Perangai juga saling tak tumpah. Cuma minat mereka sahaja yang berbeza. Qaiser hanya mempunyai seorang kakak dan anak buahnya cuma dua orang. Irfan dan Umairah.
Mengikut cerita Irfan, graduan diploma teater dari Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan itu mahu mencari peluang kerjaya seni di Kuala Lumpur. Disuruh melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, tunggu dulu pula jawabnya. Letih belajar, mahu memegang duit sendiri, hendak berdikari dan macam-macam alasan lagi menjadi modal untuk pemuda itu meneruskan rancangan hidupnya.
“Macam mana dengan uji bakat siang tadi? Okey?”
“Alhamdulillah, pak su. Rasa-rasanya Irfan diterima. Panel yang menilai pun macam tunjukkan respons yang positif je.”
“Mana boleh rasa-rasa. Itu bunyinya kau tak yakin.”
“Irfan tak mahu over-confident, nanti frust. Tapi insya-ALLAH, I’m in! By next week, mereka akan telefon Irfan untuk confirmation dan sign agreement.”
“Popularlah anak buah pak su nanti. Haha haha. Kau pegang watak apa nanti? Hero?”
“Banyaklah hero, pak su! Badan Irfan cekeding macam ni, tak ada maknanya berangan jadi hero.”
“Tapi kau handsome apa? Setakat Farid Kamil tu, kau boleh pukul mati punyalah. Haha haha.”
Qaiser suka mengusik anak buahnya itu. Terbersit rasa gembira lelaki itu mendengar cita-cita dan impian Irfan yang hampir-hampir menjadi kenyataan tidak lama lagi. Terlibat dalam sebuah produksi mega untuk persembahan teater muzikal yang bakal dipentaskan di dua buah negara adalah satu pencapaian yang amat dibanggakan. Percubaan pertama Irfan membuahkan rezeki kepada dirinya untuk beraksi di pentas berprestij seperti Istana Budaya dan Esplanade Theatres di Singapura, satu-satunya peluang yang tidak patut dilepaskan.
Sudah minatnya mendalam ke arah seni, tidak perlulah disekat-sekat dan dihalang-halang. Selagi bijak menjaga diri dan maruah agama, itu sudah memadai buat Qaiser. Sporting dirinya bukan tidak bergaris panduan. Kalau nampak di pandangan mata, Irfan melakukan sesuatu yang menyimpang dari sepatutnya, dialah orang pertama yang akan menegur secara keras. Jaminan itulah yang membuatkan kakak Qaiser, ibu kepada Irfan, sedikit lega melepaskan anak bujangnya itu kepada adik lelakinya.
“Lupa pak su nak tanya, teater kau tu apa judulnya?”
“Hikayat Bayan Budiman. Pak su familiar dengan teks hikayat ni?”
Err... kau ni bertanya macamlah pak su ni sealiran dengan kau. Kalau kau tanya teks sistem pengaturcaraan, barulah pak su boleh jawab.”
“Ya tak ya jugak. Hihihihi. Hikayat Bayan Budiman ni secara ringkasnya yang Irfan boleh ceritakan pada pak su, kisah tentang kecurangan seorang isteri bernama Bibi Zainab. Apabila suaminya keluar kota untuk berniaga in a certain period, si isteri boleh pula terpaut hati dengan lelaki lain. Dari sini munculnya watak Bayan Budiman yang cuba menasihati Bibi Zainab supaya tidak berlaku curang dan setia dengan suaminya.”
“Ooo... Bayan Budiman tu lelaki atau perempuan?”
“Dia bukan manusia tapi seekor burung. Hihihihi.”
Hah? Habis tu, siapa pulak yang pegang watak burung tu? Kena pakai kostum ek?”
Hihihihi. Tak perlu kostum, paksu. Sebab tu teater ni dipersembahkan hanya di pentas-pentas hebat seperti di IB dan Esplanade. Watak burung tu nanti dijelmakan menggunakan pendekatan high-tech. Akan ada video projections bagi menyerlahkan karakter Bayan Budiman dalam bentuk 3D. Dibantu lagi dengan lighting, illusions dan special effects yang akan memberi satu kelainan dari teater-teater yang pernah dipersembahkan sebelum ni. Pak su wajib datang tau! Beli tiket paling mahal, boleh duduk paling depan tengok Irfan berlakon. Hihihihi.”
Gurau Ifran sambil ketawa-ketawa.
Terms apalah kau cakap dengan pak su tu, Irfan? Manalah pak su kau ni faham bahasa teknikal hiburan. Insya-ALLAH, hujan ribut pun pak su akan datang beri sokongan. Lambat lagi, kan? Empat lima bulan lagi kalau tak silap. Tapi tak apa, sebelum subuh esok hari pak su apply cuti!”
Besar tawa mereka berdua. Bersemangat Irfan berkongsi kegembiraan dengan pak cik kesayangannya itu. Kalau di rumah sendiri jangan haraplah kedua-dua orang tuanya mahu mendengar cerita-cerita kejayaan yang keluar dari mulutnya.
Ayah Irfan tidak suka anak bujangnya itu meneruskan pengajian dalam bidang kesenian dan stigma tidak ada masa depan dan bermain najis dosa itulah yang digunakan berkali-kali. Abang ipar Qaiser mahu anak buahnya itu mengikut jejak langkah Umairah, mengambil bidang syariah.
Qaiser memahami hasrat seorang bapa dan barangkali suatu hari nanti apabila dia sendiri mempunyai anak, dia juga mahu mencorakkan yang baik-baik sahaja pada masa depan anak-anaknya. Namun minat Irfan terhadap seni bukan dipengaruhi atau mengikut rakan sebaya. Sedari kecil lagi Qaiser mendapati anak buahnya itu lain daripada yang lain. Suka berpuisi, suka melukis, suka mengarang, pendek kata apa sahaja kegiatan yang cenderung ke arah kefungsian otak kanan.
Berbeza dengan Umairah yang muda setahun daripada Irfan, potensi gadis itu lebih kepada perkara-perkara yang serius. Umur 12 tahun sudah menjuarai debat antara sekolah-sekolah peringkat kebangsaan. Buku-buku biografi pemimpin dunia menjadi bahan bacaan kegemarannya ketika usia 15 tahun. Sekarang gadis itu sedang mengejar cita-citanya bergelar seorang peguam syarie.
Walaupun mereka mempunyai kecenderungan minat yang menyimpang jauh bezanya, namun kedua-duanya Qaiser sayang. Baik Irfan mahupun Umairah, dua anak buahnya itu terlalu rapat dan mesra dengan dirinya.
Umairah kalau mempunyai masalah, kepadanya dicurahkan segala isi hati. Bergelar pelajar terbaik sekolah dan mempunyai raut wajah yang cantik memukau, siapa-siapa pun akan terpikat dengan gadis muda itu. Berpucuk-pucuk surat cinta dikirim pelajar lelaki sehingga kadangkala menimbulkan ketakutan pada dirinya. Takut diapa-apakan oleh mereka yang berniat jahat. Datang ke sekolah berjemput, pulang berhantar kerana Umairah bimbang akan keselamatan diri dan siapa lagi kalau tidak Qaiser yang menjadi pengawal peribadinya.
“Mira kalau nak cari bakal suami nanti, mahu cari macam pak su. Hihihihi.”
“Belajar belum habis, dah gatal sebut tentang kahwin, ya? Isy... isy... isy... Pak su ni apalah yang ada, Mira? Berharta tidak, handsome pun tak, pendek kata malanglah mana-mana perempuan yang dapat pak su kau ni.”
Hey, siapa kata? You are the best uncle in the world, okay! Walau pak su rasa diri pak su tak berharta, tapi pak su kaya dengan budi pekerti dan ilmu agama yang sudah cukup lumayannya. Kalau siapa-siapa kata pak su Mira tak handsome, memang butalah orang tu. Mira pelangkung dengan senduk.”
Itu yang selalu diguraukan oleh Mira.Kedua-dua mereka ketawa bersama.
Hish, brutalnya Mira ni! Ada-ada saja tau.”
Sayang Qaiser, seorang pak cik kepada kedua-dua anak buahnya Irfan dan Umairah tiada galang ganti. Lelaki itu akan sentiasa hadir untuk mereka berdua dalam apa jua keadaan. Andai pertolongan yang mereka perlukan, itulah yang diberi Qaiser. Kepada mereka berdualah, Qaiser menumpahkan segala kasih sayang dan perhatian yang tidak berbelah bahagi. Bagi Irfan dan Umairah, Qaiser dianggap seperti abang sendiri. Sayang sangat mereka kepada lelaki itu.

No comments: