PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Monday, April 11, 2011

AKU BUKAN RABIATUL ADAWIYAH 1

Prolog


10 tahun yang lalu...

“Siapakah Rabiatul Adawiyah? Hari ini ustazah nak bercerita tentang seorang wanita hebat yang wajar menjadi idola kita. Cara kehidupannya, amal ibadatnya dan kecintaannya kepada ALLAH. Dia wanita yang masyhur, yang sudah diangkat tarafnya sebagai wali.”
“Ada lagu tentang Rabiatul Adawiyah, kan ustazah?”
Tanya seorang murid yang duduk di bahagian hadapan.
“Ya, benar, ada. Rasanya kamu semua pernah mendengar lagu-lagu yang merdu tentang Rabiatul Adawiyah. Sebab kamu semua dah di tingkatan tiga, umur pun dah lima belas tahun, dah jadi anak dara sunti. Eloklah kamu jadikan Rabiatul Adawiyah sebagai idola. Jangan asyik jadikan artis-artis popular saja sebagai idola.”
Sindir ustazah muda berkulit putih kuning itu.
Ada gelak-gelak kecil mula kedengaran. Manakan tidak, kata-kata Ustazah Mariam itu bagai terkena batang hidung mereka.
“Gelak ya?”
Jerkah Ustazah Mariam. Suasana kembali sunyi sepi.
“Siapa yang belum kenal atau tahu kewujudan Rabiatul Adawiyah, angkat tangan?”
Tanya Ustazah Mariam. Satu per satu wajah murid ditatapnya. Ada yang menunjukkan minat, ada yang mengelamun, ada yang mengantuk.
Tidak ada yang mengangkat tangan.
“Kamu semua mahu tak dengar cerita pasal Rabiatul Adawiyah?”
“Tentulah nak, ustazah.”
Jawab pelajar bertudung kuning muda yang duduk di kanan sekali. Ustazah Mariam tahu, itu tudung khas yang dipakai oleh pelajar yang menjadi pengawas sekolah. Dia kenal pelajar itu. Namanya Mazwin Arifin.
“Baiklah, dengar elok-elok, ya. Rabiatul Adawiyah ini anak keempat yang lahir dalam keluarga yang sangat miskin di kota Basrah. Kerana dia anak keempatlah dia dinamakan Rabiah yang bermakna nombor empat. Hidupnya sungguh sengsara kerana menjadi yatim piatu ketika kecil lagi. Kemudian dia diculik dan dijual menjadi hamba.”
“Teruknya hidup dia, ustazah!”
Kata satu suara, pelajar yang sedang menongkat dagu mendengar cerita dengan khusyuknya. Pelajar ini tadinya mengantuk, tetapi kini sudah agak terbeliak matanya.
“Walaupun permulaan hidup Rabiah sangat susah, namun dia merupakan anak yang sangat baik dan dipuji akhlaknya oleh masyarakat sekitar. Dia berbeza dengan anak-anak seusianya yang suka bermain sebaliknya asyik berzikir dan menghafal Al-Quran. Sifatnya juga tak pernah meminta-minta dan sentiasa reda dengan apa yang ada. Di usia yang masih kecil juga dia mengikut bapanya mengasingkan diri di luar kota yang jauh dari kota Basrah semata-mata mahu mengabdi diri bermunajat kepada ALLAH.”
“Rabiah ni sangat warak, ya ustazah?”
“Ya, warak sejak dari kecil lagi. Dia tidak langsung memandang keduniaan sebaliknya hanya beribadat bila ada waktu terluang. Tidurnya pun sekejap saja.”
“Dia cantik tak, ustazah?”
Tanya satu suara yang agak nakal. Ada gelak di hujung soalan itu.
“Menurut riwayat, memang Rabiah ini cantik, bersuara merdu dan pandai bersyair.”
“Wah! Mesti dia popular di zamannya…”
“Memang popular. Tapi bukanlah dia dikenali kerana kecantikan tu sangat. Dia lebih dikenali kerana kebijaksanaan dan ilmu agamanya yang tinggi, kewarakan dan kemuliaan sifatnya. Dia sangat sabar menempuh pelbagai ujian yang ALLAH turunkan. Tidak sekali pun dia menyalahkan nasib sebaliknya reda sepenuh hati. Dia hanya tumpukan pada kerja di siang hari dan sepanjang malamnya beribadat sahaja. Ramai yang mahu memperisterikannya termasuklah orang-orang kaya, ternama dan juga raja yang memerintah…”
“Rabiah pilih siapa, ustazah?”
Ustazah Mariam menggeleng.
“Rabiah tak pilih sesiapa. Semua peminangan ditolaknya dan dia kekal membujang sehingga ke akhir hayatnya di usia lapan puluh tahun…”
“Kenapa dia tak berkahwin, ustazah?”
“Sebabnya, cintanya hanya pada ALLAH. Dia tak mampu mencintai perkara lain selain ALLAH sahaja…”




No comments: