PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Friday, December 10, 2010

...DAN CINTA PUN TERSENYUM 6











6

“Aku mau pulang, mama! Aku benci semua yang ada di sini!”
Teriak Ervan melalui telefon bimbit satelit yang melekap di telinganya. Berdiri di tepi tingkap pejabatnya di tingkat dua pavilion yang pemandangan menghadap laut.
“Astaghfirullah… bawa mengucap, Ervan. Kamu teriak-teriak macam ni, buat sakit telinga mama aje, tau tak?”
“Aku kayak orang bego[i], ma. Sekarang tambah bego melihat tamu-tamu di sini ketawa-ketiwi tapi aku yang nonton jadi mules[ii] banget! Kayak monyet keisengan[iii].

**********************************************
[i] sangat bodoh; tolol:
[ii] sakit spt diramas-ramas
[iii] merasa menganggur (tidak ada yg perlu segera dikerjakan); 2 melakukan sesuatu untuk mengisi-isi masa (supaya tidak hampa) 3 sekadar main-main; tidak bersungguh-sungguh;
Omel Ervan sambil matanya melihat dengan cemburu pelancong yang sedang bergembira bermain bola pantai. Ada yang sedang berenang di lautan, berkejaran di pantai. Tidak kurang juga
yang sedang bergembira mengayuh basikal bersama teman-teman dan ahli keluarga di sepanjang laluan utama di sepanjang pantai.
“Aduh, Ervan… jangan buat mama runsing, sayang.”
“Memang mama harus runsing. Mama dan papa sudah gak adil sama aku. Mengapa di resort kamu masang AC sedangkan di banglo gak ada satu pun AC. Aku bisa lumer[i] di sana, tau gak? Putra kamu nih, sudah kayak orang gila, mundar-mandir di ruangan kantor. Gak tau mau bikin apa!”
Ervan melepaskan sengsara jiwanya.
“Sayang, papa memang sengaja tak mahu pasang aircond di banglo. Papa mahu angin semula jadi. Kamu janganlah bingung, di resort kita itu, kan ada club house? Kamu ke sana ajelah. Ada pool table dan darts. Kamu juga boleh menonton TV satelit Astro… internet satelit pun ada di sana. Kamu boleh online bila-bila masa yang kamu suka.”
Idihhh… ma… di banglo juga nyambung terus kesemua fasiliti itu. Tapi aku gak butuh[ii] semua itu. Atau emang mama pikir aku ini anak kecil yang bisa digula-gula dengan TV, internet segala? Aduh, mama! You always know that I’m not into it, right? I already miss my nightlife. Aku kangen[iii] mau clubbing sama teman-teman… Aku mau pulang netap di Jakarta aja, ma…”
**********************************************
[i] leleh; menjadi cair
[ii] sangat perlu menggunakan; memerlukan
[iii] ingin sekali bertemu; rindu

Ervan berusaha menagih simpati mama.
“Apa nak susah? Malam-malam kalau kamu terasa nak menari, pasanglah CD kegemaran kamu dan menarilah sepuas-puas yang kamu suka di rumah.”
“Ma! Kamu bikin aku pingin[i] nangis! What a pathetic suggestion…
Ervan mengeluh. Menggigit-gigit bibir sendiri. Mujur sahaja mama tidak ada di depan mata, kalau tidak, mahu sahaja dia protes sambil hentak-hentak kaki!
Terdengar Puan Zurina ketawa.
“Kamukan boleh cari teman dari kalangan orang tempatan di sana…”
“Tak mau!”
Tingkah Ervan sepantasnya.
“Orang di sini, semuanya menyebalkan. Aku juga baru ketemu satu cewek norak plus jutek[ii]! Soalnya semua orang di pulau ini gila! Kayak level pendidikan mereka sangat rendah!”
Ervan mengutuk habis-habisan.
“Ervan!”
Suara Puan Zurina melengking di hujung talian.
“Kamu jangan pandang rendah pada orang pulau. Kamu harus ingat, nenek moyang kamu dari sebelah mama juga berasal dari situ. Jangan sembarangan ya! Mama tak suka kamu berlagak sombong. Nanti orang benci kamu!”

******************************************************************************************
[i] ingin, menginginkan sesuatu
[ii] Jutek memiliki banyak makna bergantung konteks kalimat, diantaranya sombong, tidak ada senyum-senyumnya, emosi tinggi, jengkel, galak, kasar, ketus, jika bercakap datar tanpa ekspresi, malas menanggapi percakapan orang, keras, kaku dll: ref : http://kamusgaul.com/taxonomy_vtn/voc/1

“Biarin mereka benci sama aku…aku lagi suka kok kalo mereka benci sama aku!”
Ervan masih tidak mahu mengalah. Biar mama tahu aku gak pas tinggal di pulau serba kekurangan ini. No nightlife means nightmare!
“Jangan terlalu keanakan, Ervan. Kamu dah dua puluh tujuh tahun, seharusnya menerima semua ini dengan fikiran matang. Semua ini untuk kebaikan kamu juga. Kehidupan sosial kamu di Jakarta terlalu membimbangkan papa dan mama. Sudahlah… mama tak mau berbahas soal ni lagi. Sila uruskan resort itu dengan baik. Resort itu dah jadi milik kamu. Sila kenalkan diri kamu kepada semua staf.
Jangan buat tak tau aje. Sekarang untung ruginya terletak di tangan kamu!”
Ervan terhenyak. Terasa pundaknya dibebani berkilo besi.

No comments: