PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Friday, March 4, 2011

BUNGA DI RIMBA 1



1


“Nor cepat lari!”
Jerit Helmi sekuat hatinya sambil menggendong si kecil yang baharu berusia dua bulan.
Sesekali dia memandang isterinya di sebelah. Melihat keadaan Norain yang semakin tidak berdaya, Helmi semakin risau. Musuh mereka begitu pantas mengejar dan semakin hampir.
“Nor lari sembunyi, biar abang halang mereka.”
Arah Helmi lalu menghulurkan bayi yang digendong kepada Norain.
Norain menggeleng sambil menolak kembali bayi itu kepada suaminya.
“Jangan! Nor tak berdaya nak menggendong dia.”
Jelas Norain dengan nafas tercungap-cungap kepenatan. Tanpa menunggu lama, Helmi segera menarik tangan Norain supaya mereka dapat berlari seiring, sekali lagi Norain menepis tangan suaminya.
“Cukup bang, Nor tak mampu.”
Lemah sekali suara Norain. Seluruh tenaganya sudah hilang. Langkahnya semakin perlahan.
Melihat keadaan Norain yang semakin tidak berdaya, Helmi segera menarik Norain lalu bersembunyi di sebalik kotak-kotak besar yang ada di lorong tersebut. Nafas Norain turun naik, tangan Helmi dipegang erat.
“Abang, janji dengan Nor abang selamatkan anak kita dari jadi mangsa mereka, ya?” Rayu Norain dengan nafas tersekat-sekat.
Wajahnya kelihatan pucat dan sayu. Matanya tidak berkedip menatap wajah Helmi, mengharapkan suaminya mengangguk. Tiada yang lebih penting kini selain nyawa anak mereka.
Helmi menggeleng tidak setuju dengan permintaan Norain.
“Tak! Nor yang perlu selamatkan anak kita ni, biar abang saja yang berdepan dengan mereka,” tingkah Helmi.
“Abang, Nor tak berdaya lagi, bang. Kalau Nor yang bawak, belum tentu kami selamat, bang. Jadi lebih baik abang selamatkan anak kita ni! Abang tinggalkan Nor. Kalau takdir Nor mati di tangan mereka, Nor reda.”
Rayu Norain bersungguh-sungguh. Keselamatan anaknya lebih terjamin bersama Helmi berbanding dirinya yang semakin lemah.
Mata Helmi mula berkaca, sayu dan sebak mendengar rayuan isterinya itu. Tidak sanggup dia membayangkan isteri kesayangannya itu dibelasah teruk oleh penjahat upahan musuhnya itu.
“Abang, cepat lari sebelum mereka tahu Nor kat sini!”
Tegas sekali suara Norain mengarahkan Helmi segera beredar. Matanya melilau mengintai penjahat tersebut dari celah-celah kotak tempat persembunyian mereka.
Air mata Helmi bercucuran jatuh menimpa bajunya. Inilah kali pertama dalam hidupnya air mata itu gugur di hadapan wanita yang paling dicintainya. Seperti ada segunung batu menghempap hatinya, berat sungguh hatinya untuk meninggalkan Norain sendirian. Kakinya kaku, terasa seperti dipacak kemas ke dalam bumi.
“Abang tolonglah, demi keselamatan anak kita…”
Rayu Norain lagi setelah melihat Helmi serba salah. Lengan Helmi dicengkam erat. Matanya tidak lepas dari menatap mata Helmi.
Melihat kesungguhan Norain, Helmi tiada pilihan melainkan mengangguk.
“Abang pergi kerana anak kita dan kerana Nor. Abang janji akan tunggu Nor.”
Helmi berkata dengan nada yang bergetar sambil tangannya menyentuh lembut pipi Norain.
Cengkaman tangan pada wajah Norain semakin kuat seolah-olah tidak mahu dilepaskan. Mana mungkin dia membiarkan isteri yang tercinta menghadapi keganasan musuh yang tiba-tiba sahaja menyerang mereka sekeluarga. Di saat mereka sedang meraikan kehadiran orang baharu dalam keluarga kecil itu.
“Abang…” Panggil Norain perlahan, sekali gus memecahkan lamunan Helmi.
“Abang janji akan selamatkan anak kita. Tapi Nor janji selamatkan diri! Dan tunggu abang.”
Keras suara Helmi, cuba mengatasi rasa sebak di hatinya.
Mendengar janji suaminya, Norain mengangguk lantas mencium anak dan suaminya bersilih ganti.
“Janji… selamatkan diri Nor!”
Pinta Helmi sambil mengucup dahi isterinya. Anak kecil yang masih merah dipeluk erat.
Air mata mereka mengalir laju. Dalam hati Norain, hanya dengan pertolongan ALLAH sahaja dia akan selamat memandangkan dirinya yang semakin lemah.
Baru beberapa hari lepas mereka gembira menerima kehadiran cahaya mata yang dinanti-nantikan, tetapi hari ini segalanya diragut dengan kejam.
Dengan hati yang berat, Helmi melangkah pergi meninggalkan Norain di sebalik timbunan kotak di celah lorong gelap itu. Hanya pandangan sayu dari Norain mengiringi pemergian Helmi dan anaknya.
Musuh yang mengejar terlalu ramai. Norain tidak yakin Helmi mampu melawan mereka. Disebabkan itu dia sanggup berkorban. Dia sedar jika sesuatu menimpa Helmi, dia sama sekali tidak akan dapat meneruskan hidupnya, jadi jalan terbaik biar dia sahaja yang berkorban.
“Pergi… pergilah jauh-jauh abang, jauh dari dunia yang penuh dengan kejahatan. Besarkan anak kita, berikan kasih sayang dan kekuatan dalam dirinya.”
Ucap Norain perlahan dengan harapan bayu membisikkan kata-kata itu kepada Helmi.
Helmi semakin jauh daripada pandangan. Hatinya kembali lega, dia yakin Helmi dan anaknya akan selamat dari niat jahat musuh mereka. Sebaik sahaja Helmi hilang daripada pandangannya, Norain merasa tubuhnya terkena hentakan yang begitu kuat. Pandangannya mula kabur, tubuh terasa ringan malah tiada lagi rasa penat.
‘Ya ALLAH kalau ini masanya, aku reda’
Hanya itu yang terungkap dalam hatinya sambil bibirnya tidak putus-putus mengucapkan kalimah ALLAH.

3 comments:

NIk Fauziah Nik Hussin said...

aduii kak.. first baca dah nak leleh dah.. sedihnya

lin said...

uish... cam besh je... musti beli nih!!

no name. i'm sorry said...

saya baca dari bawah ke atas sebab nak tahu siapa penjahat sebenar. hehehe..