PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Tuesday, September 21, 2010

HUJAN PUN MENARI


 U
staz Jalil memerhatikan hidangan di atas meja. Ada ketam masak lemak, ada sambal sotong dan ikan goreng. Mendadak sahaja dia teringatkan anak-anaknya yang berlima itu. Dawood dan Muna suka ketam. Tetapi ketam amat mahal. Amat jarang dapat mereka makan. Ada tidak ada kalau Pak Karman yang bekerja di pasar membawa balik dan berikan kepada keluarga mereka. Dapatlah merasa makan ketam. Kalau mahu beli ketam untuk dimakan, paling kurang RM30 pasti akan terbang. Ara isterinya beritahu, RM30 itu lebih baik disimpan untuk pelajaran anak-anak.
Terbetik rasa sedih di hatinya melihat hidangan yang begitu mewah jarang ditemui di atas meja mereka di rumah sebelah sana.
“Makanlah, kenapa abang termenung aje?”
Tanya Aminah. Direnung wajah Ustaz Jalil yang merenung hidangan tanpa berkelip-kelip.
“Dekat sini abang jangan ingat anak-anak abang tu. Ini rumah saya...”
Ustaz Jalil menelan air liurnya. Mengerling Ustazah yang baru di awal 30-an. Wanita itu tidak mempunyai anak, mungkin perasaan keibuan tidak ada dalam diri wanita itu. Sebab itu kalau Ustaz Jalil membuka mulut bercerita mengenai anak-anak dia tidak suka.
“Kenapa abang tak makan?”
Terbeliak mata Aminah apabila melihat Ustaz Jalil yang sudah bangun tanpa menyentuh apa-apa makanan di atas meja.
“Saya tak ada selera nak makan.”
Suara Ustaz Jalil bergetar. Dia jarang membantah kata-kata Aminah. Seperti juga dia amat jarang sekali membantah kata-kata Cikgu Ara. Tetapi Aminah lain, membantah atau tidak, sama sahaja. Dia sering disergah. Bukan setakat disergah, dia kadangkala dicerca. Tidak seperti Cikgu Ara. Cikgu Ara tidak pernah menyergahnya, jauh sekali mencerca.
“Kenapa tak selera nak makan? Ingatkan anak-anak abang ke? Lantaklah! Yang lapar perut abang, bukan perut saya...”
Aminah sudah memetir. Mengerling Ustaz Jalil yang sudah beredar dari dapur. Dada lelaki itu sedikit bergetar. Ada rasa sakit di situ. Janganlah sakit jantungnya menyerang lagi.
“Awak tak boleh ke bercakap perlahan dan elok dengan suami awak?”
Tanya Ustaz Jalil lembut. Mata Aminah terbeliak. Seperti tidak suka sahaja mendengar kata-kata suaminya.
“Abang jangan nak bersyarah pasal ugama dengan saya. Saya ustazah. Saya tahu dosa pahala. Saya tahu suami yang tak adil senget bahunya bila keluar dari kubur. Abang tu kena jaga. Abang tu ketua keluarga, saya tak tanggung dosa abang. Abang yang tanggung dosa saya dan semua bini serta anak-anak abang.”
Ustaz Jalil mengerutkan dahinya. Malas dia mahu berbalah dengan isterinya. Kalau dia berbalah, ada sahaja jawapan isterinya itu.
“Janganlah marah-marah macam tu, Minah...”
“Apa saya tak marah. Tiap kali datang sini, abang buat muka macam tu. Abang tak mahu makan apa yang saya masak. Padahal bukan main sedap lagi saya masak, tau! Agaknya teringatkan janda abang tu?”
Suara Aminah sudah semakin tinggi. Ustaz Jalil beristighfar berkali-kali di dalam hati. Perkataan janda itu mengerit perasaannya. Aminah sudah sering kali menyuruh dia menceraikan Cikgu Ara. Namun sampai mati, Cikgu Ara akan tetap menjadi isterinya.
“Dia bukan janda saya. Dia isteri saya. Isteri saya yang sah. Sepertimana awak isteri saya, dia pun isteri saya.”
Tegas kata-kata Ustaz Jalil. Hairan sungguh dia dengan Aminah ini. Belajar dan mengajar mengenai ilmu agama, tetapi kadangkala perlakuannya seperti orang yang ketandusan ilmu.
“Awak orang terpelajar. Awak ada ilmu agama. Saya rasa awak tak lupa dengan hadis Rasulullah SAW riwayat Ibnu Hibban dan selainnya, disahihkan Al Bani dalam sahihnya nombor dua ratus lapan puluh dua:
Daripada kebahagiaan adalah wanita solehah, bila kamu melihatnya, maka kamu suka, dan bila dia tidak ada bersamamu, kamu merasa aman (tidak risau) pada dirimu dan hartamu, dan seburuk wanita, kamu melihatnya mendatangkan keburukan padamu dan meninggikan suara ke atasmu, dan tika mana dia tidak bersamamu, kamu tidak merasa aman (risau) pada dirinya dan juga hartamu.”
Aminah terdiam. Hatinya sakit membara dengan kata-kata suaminya. Kalau ada pertelingkahan yang terbit, ada sahaja hadis yang dikeluarkan oleh suaminya. Kadangkala sukar dia mahu mematahkan kata-kata suaminya itu.
“Awak makanlah. Saya nak mengaji sekejap.”
Melihat Aminah yang sudah sengap itu, Ustaz Jalil bersuara. Dari meneruskan hidup dengan bertengkar di rumah ini, lebih baik dia mengaji. Kalau waktu cuti begini di rumah mereka di Parit Kejora, banyak aktiviti yang boleh dijalankan bersama anak-anak terutama pada waktu makan tengah hari.
Majeed akan bergaduh dan berebut makanan dengan Zaki. Dawood dan Mariam akan melihat dan biasanya Muna yang akan meleraikan adik-adiknya itu bergaduh.
“Abang ni tak habis-habis mengaji. Kalau tiba giliran rumah saya, asyik mengaji saja. Agaknya benci tengok muka saya. Menyampah tengok saya. Mentang-mentanglah saya tak ada anak...”
Ustaz Jalil hanya diam. Tuduhan itu bukan luar biasa tiba di telinganya. Tuduhan yang sudah acap benar didengarnya. Tuduhan yang sudah tidak mempunyai apa-apa makna kepadanya.
“Tidak, saya tak kisah menghadap muka awak. Tapi awak sendiri kalau jadi suami dan saya isteri... saya asyik masam muka, asyik meninggi suara, awak pun tak selesa dengan saya, kan?”
Aminah yang sedang menyuap, mengetap bibir. Sedar akan kesilapan diri yang selalu marah-marah. Namun keinsafan itu hanya sebentar sahaja menghuni hatinya.
“Abang memang tak sayangkan saya. Abang memang bencikan saya. Mentang-mentang saya tak boleh beranak!”
Ustaz Jalil menggelengkan kepalanya. Dadanya terasa sakit. Dia mengerling jam di dinding, pantas sahaja dia melangkah masuk ke bilik air.
Mengambil wuduk bagi mengurangkan marah di hati. Dia teringatkan rumahnya di Parit Kejora.
Kalaulah dia berada di rumah itu, hatinya pasti senang dan tenang. Dia sekarang mungkin sedang berbaring dengan kaki dan tangannya dipicit oleh anak-anak.
Dia tidak perlu mendengar leteran daripada perempuan bermulut bisa seperti Aminah.

2 comments:

Siti Haslina said...

mmg ada org yg macam ni.. ye la kan.. ustazah pon org gak. hehe.. ter emo la kak...

afziZa said...

saya teringat mak tiri kawan saya. ustazah jugak tapi perangai nauzubillah... sampai ayah kawan saya tak pedulikan adik beradik kawan saya tu.. semua harta ditukar kepada nama mak tiri kawan saya.