PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Friday, September 17, 2010

HUJAN PUN MENARI-BAB 1

KARYA NORHAYATI BERAHIM-BAKAL TERBIT


1


H
ujan renyai-renyai membasahi bumi kampung Parit Kejora itu. Seorang kanak-kanak perempuan sedang mendongak, merenung seorang kanak-kanak lelaki yang sedang duduk di atas pokok manggis.
“Qurban, sudahlah. Dah, turun...! Nak hujan ni. Pokok manggis ni licin, nanti kau jatuh!”
Kanak-kanak perempuan itu menjerit menyuruh kanak-kanak lelaki yang sebaya dengannya turun.
“Sikit lagi. Banyak lagi yang masak ni. Hmm... sekejap aje lagi. Kau yang nak makankan, buah manggis ni?”
Degil!
Kanak-kanak lelaki yang dipanggil Qurban itu tidak mengendahkan suruhan si kanak-kanak perempuan. Seolah-olah hujan tidak mendatangkan apa-apa mudarat buatnya.
“Tak apa, aku tak mahu lagi. Kau turunlah. Nanti kau jatuh, susah. Tinggi ni. Pokok manggis ni rapuh.”
Ya, antara pokok rambutan dan pokok manggis, pokok manggis agak pemurah. Suka memberi tumbuhan lain menumpang tetapi batang dan rantingnya cukup rapuh.
Tidak macam pokok rambutan yang agak liat batangnya dan cukup lokek membenarkan tumbuhan lain menumpang di tubuhnya.
“Ini banyak lagi buah yang masak ranum. Kau sabarlah, sekejap aje lagi.”
Balas Qurban sambil memasukkan buah manggis yang sudah dikutip ke dalam bakul yang dibawa.
Hujan semakin lama semakin lebat tangisnya dan semakin deras tarinya. Anak perempuan yang kebimbangan itu sudah menadah tangannya untuk merasai hujan yang turun.
“Tak payahlah, Qurban. Tak payahlah. Aku tak mahu lagi. Turun. Nanti kau jatuh. Turunlah...”
Sedikit merayu anak kecil itu. Ngeri dia memikirkan kalau sahabat sepermainannya itu jatuh tergelincir atau tersalah paut di mana-mana ranting. Kelak akan menderitalah sahabatnya itu.
“Kau nikan, dah ikut jejak langkah nenek aku tu. Membebel aje. Yalah aku turun. Aku turunlah ni.”
Bingit telinga Qurban mendengar.
“Kau nikan, Nek Siah pun tak kecoh macam kau. Aku tahulah nak turun ke tak...!”
Sambung Qurban.
“Kau jahat! Aku suruh kau turun kau cakap aku kecoh. Turunlah...!”
Muna sudah separuh membebel. Sakit hatinya melihat Qurban yang ketawa-ketawa sambil menari-nari.
Gila sungguh! Menari atas pokok. Kalau jatuh bedebuk, padan muka! Eksyen sangat! Muna menggerutu dalam hati.
“Aduh!”
Muna terpinga-pinga. Mulutnya melopong apabila melihat Qurban sudah terjelepok tidak jauh dari kakinya.
“Qurban...!”
Muna berlari mendapatkan Qurban yang sudah tidak bergerak-gerak.
“Qurban!”
Muna menjerit kuat. Dia sudah mahu menangis. Menyesal kerana sebentar tadi, meniatkan yang bukan-bukan terhadap sahabatnya itu.
“Qurban bangunlah, Qurban. Bangunlah. Ya ALLAH... tolonglah. Jangan kau matikan sahabat baikku ini. Tuhan, aku berjanji aku akan lakukan apa saja untuk sahabatku ini. Ya ALLAH, aku minta ampun Ya ALLAH, hati aku jahat. Ya ALLAH, dia kawan aku, Ya ALLAH... jangan matikan dia!”
Muna sudah menangis teresak-esak. Sedih hati apabila mengingatkan kemungkinan dia akan kehilangan seorang sahabat baik. Sahabat yang sama-sama ke sana ke mari dengannya.
“Ya ALLAH, hidupkan kawan aku. Jangan bagi dia mati. Huhhh... huhh...”
Uwek!”
Qurban bingkas bangun menjelirkan lidahnya. Muna yang menangis terbeliak matanya dan kemudian mengejar Qurban yang sudah ketawa terbahak-bahak.





3 comments:

Leeza said...

Mengancam tirainya....tak sabar nak baca seterusnya.

Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...
This comment has been removed by the author.
Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...

lawak2..