PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Monday, March 7, 2011

BUNGA DI RIMBA 4




4


Tepat pukul sembilan pagi Helmi sudah bersiap sedia untuk bertolak. Jaket denim yang dibelinya di kedai pakaian terpakai di bandar disarung ke badannya, bertujuan untuk mengurangkan rasa sejuk dan untuk mengelak daripada gigitan serangga. Kasut but separas lutut disarung serta topi yang dianyam oleh Ajura menggunakan mengkuang, dipakai dengan kemas.
Ajura tersenyum melihat ayahnya yang masih kelihatan segak dan gagah apabila berpakaian begitu. Jaket denim yang dipakai oleh ayahnya dibutangkan separuh. Apabila selesai, dia menepuk-nepuk bahu ayahnya sambil tersenyum lebar.
“Kenapa senyum ni?”
Soal Helmi yang hairan melihat Ajura tersenyum sipu. Ajura tergelak kecil.
“Ayah ni kalau pakai macam ni, dari jauh macam orang muda!”
Usik Ajura. Serentak dengan itu Helmi ketawa sambil membetulkan kedudukan topinya.
“Kan ayah dah cakap, ayah ni muda lagi.”
Balas Helmi ketawa kecil sambil memegang erat tangan Ajura.
“Jura, jaga diri tau. Sepanjang ayah tak ada kat rumah, jangan bukak pintu sesuka hati. Bila lewat petang jangan keluar ke sungai lagi, duduk dalam rumah aje, tau! Kalau ada apa-apa, Jura pergi mintak tolong dengan tok batin. Dia boleh bantu Jura nanti. Kalau Jura nak keluar ke mana-mana, jangan lupa kotak kecik dalam bilik ayah tu ada duit simpanan.” Pesan Helmi.
Ajura mengangguk perlahan. Wajahnya berubah suram. Sebelum Helmi berangkat pergi, Ajura mencium tangan ayahnya lalu memeluk tubuh yang semakin dimamah usia itu seerat mungkin.
“Ayah jaga diri tau.”
Pesan Ajura sebak. Gentar sendunya diperangkap agar empangan air matanya tidak terburai.
Hanya pandangan sayu yang mengiringi pemergian si ayah. Semakin lama susuk tubuh ayahnya semakin tidak kelihatan.
Suasana sunyi mula menyelubungi sekitar rumah itu. Hanya sekali-sekala terdengar suara decitan burung menyegarkan halwa telinga Ajura serta bisikan angin yang menyapa pepohon hutan serta dedaun kering yang berkerisik.
Dia kini tinggal seorang diri. Tiada lagi tempat untuk dia berbicara, bergurau dan bermanja. Ajura segera mengunci diri di dalam rumah.
‘Seminggu… lamanya.’ 
Gumam hati Ajura.
Kalendar di hadapannya dibulatkan. Baru sekejap tadi ayahnya bertolak pergi. Sekarang rindu sudah pun menggigit-gigit tangkai hatinya.

No comments: