PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Sunday, March 6, 2011

BUNGA DI RIMBA 3




3


Kedinginan pagi membuatkan Ajura lebih selesa berpakaian tebal. Nyanyian unggas kedengaran sungguh riang menyambut pagi yang indah diiringi deruan air sungai yang mengalir, menambahkan seri melodi pagi itu.
Ajura segera ke dapur yang hanya bersebelahan dengan biliknya. Rumah kecil yang dibina menggunakan kayu yang diperoleh dari hutan itu masih kukuh binaannya.
Hanya terdapat dua bilik serta satu ruang tamu yang kecil untuk dua beranak itu menghabiskan masa bersama. Ruang tamu itu dihias cantik. Kebanyakan hiasan dibuat daripada kayu-kayan yang diperoleh dari hutan berhampiran. Terdapat dua buah kerusi rotan yang dibuat sendiri oleh Helmi serta beberapa lukisan abstrak kelihatan tergantung menghiasi dinding ruang tamu itu.
Dinding rumah yang dibina daripada batang kayu hutan disusun dengan begitu rapat dan kemas sehinggakan tiada langsung ruang udara antara susunan dapat menembusinya. Manakala lantainya pula dibina menggunakan batang kayu yang dipotong rata dan dialas dengan tikar yang diperbuat daripada rotan dan juga mengkuang.
Ajura memilih untuk menyediakan nasi goreng bilis kegemaran ayahnya. Sambil menggoreng, Ajura menyanyi kecil. Sepanjang hidupnya, tiada masalah yang dihadapinya. Dia begitu selesa hidup di tempat yang jauh dari suasana bising.
Tidak dapat dia bayangkan jika dia terpaksa ke bandar-bandar besar seperti yang dilihat di majalah yang selalu dibeli oleh ayahnya setiap kali ke pekan.
Bau aroma nasi goreng mula memenuhi ruang rumah kecil itu. Sesekali Ajura dengan sengaja mengetuk sudip dengan kuat supaya didengari oleh ayahnya yang mungkin sedang diulit mimpi.
Sebentar tadi, ayahnya bangun bersolat dan apabila mahu ke hutan, hujan pula turun mencurah-curah. Jadi ayah menyambung tidur semula.
Pondok kecil yang dibina di tengah hutan itu kelihatan mengeluarkan asap berkepul-kepul dari cerobong yang dibina di bahagian bumbung rumah itu.
Di halaman rumah kecil itu pula ditanam dengan pelbagai jenis pokok bunga hutan dan juga pokok-pokok bonsai yang diperoleh dari hutan. Kelihatan bunga-bungaan mula berkembang mekar menambahkan lagi seri halaman yang indah itu.
Terdapat sebatang sungai kecil bersebelahan rumah mereka. Airnya pula sungguh bersih dan jernih sehingga menampakkan dasar sungai yang cetek dan berbatu-batu. Di kiri kanan tebing sungai pula terdapat batu-batan yang terdiri daripada pelbagai saiz, menambahkan lagi kecantikan sungai kecil itu. 
Keadaan kelam beransur cerah. Ajura menghidangkan sarapan di beranda rumah. Di situlah tempat yang menjadi rutin mereka apabila menikmati sarapan pagi mahupun hidangan tengah hari.
Ajura menuju ke bilik ayahnya. Pintu bilik diketuk bertalu-talu.
“Ayah bangun, nanti nak ke pekan pulak.” Panggil Ajura.
Setelah mendengar sahutan daripada ayahnya, dia kembali ke beranda rumah. Sementara menanti, Ajura menuang kopi kegemaran ayahnya ke dalam cawan agar tidak terlalu panas untuk diminum nanti.
Ajura meluruskan pandangannya ke hadapan. Melihat pepohon kayu di seberang sungai yang masih kelihatan samar-samar kerana masih dilitupi kabus selepas hujan walaupun jam sudah menunjukkan pukul 7:30 pagi.
Itulah nikmatnya tinggal di kawasan yang bersih dan jauh dari pembangunan. Kesejukan pagi lebih panjang berbanding di kawasan bandar.
“Kenapa lambat kejutkan ayah?”
Soal Helmi serius namun kemudian dia tersengih, sengaja mengusik lamunan Ajura. Ajura mencebik.
“Yalah, kalau ayah tidur macam orang mati, macam mana nak dengar. Dah nak tercabut pintu tu Jura ketuk.” Balas Ajura menyindir.
Helmi tersengih mendengar sindiran anak gadisnya itu.
“Dalam banyak-banyak contoh, kenapalah contoh mati pulak Jura pakai? Cakaplah tidur macam kucing ke, kelawar ke...”
Sambung Helmi lagi sambil menyenduk nasi goreng yang masih lagi berasap.
“Nanti kalau betul ayah mati, macam mana?” Tambah Helmi lagi sekadar menduga.
Riak wajah Ajura berubah. Dia memang tidak suka isu kematian dibangkitkan. Wajah ayahnya ditenung tajam.
“Ayah tahu, kan Jura tak suka ayah cakap pasal ni?”
Nada Ajura mendatar. Wajahnya masam mencuka. Dia tidak suka mendengar Helmi berkata mengenai kematian. Kalau Helmi mati, dia tidak ada tempat bergantung.
“Ayah tahu, tapi Jura kena bersedia menghadapi apa jua takdir yang akan datang. Ayah nak Ajura meneruskan hidup tanpa ayah dengan penuh bersemangat. Jangan terlalu lemah sebab di luar sana macam-macam ragam manusia akan Jura jumpa nanti.”
Ujar Helmi panjang lebar kemudian menyuap nasi goreng lalu dikunyah dengan perlahan. Tiba-tiba sahaja selera makannya terputus. Hati Helmi diburu rasa bimbang memikirkan tentang nasib Ajura jika dia tiada lagi di dunia ini kelak.
“Jura tak kisah ayah, bukannya Jura nak keluar dari kawasan ni pun.”
Balas Ajura selamba sambil menyuap nasi goreng yang sedari tadi tidak disentuhnya.
“Habis, Jura nak kahwin dengan siapa kalau asyik terperuk kat sini? Dengan monyet-monyet tu? Dengan Jonet?”
Soal Helmi, sengaja menyakat Ajura sambil menjuihkan bibirnya ke arah monyet peliharaan mereka yang berada di sebelah kanan halaman rumah mereka.
“Hesy, ayah ni… ada ke nak suruh Jura kahwin dengan Jonet.”
Marah Ajura kemudian dia ketawa mengekek apabila pandangan matanya jatuh pada Jonet yang masih bermalasan.
“Yalah… mana ada sesiapa lagi dalam hutan ni. Ayah suruh Jura kawan dengan anak tok batin, Jura tak mahu.”
Balas Helmi sekali gus menyindir anaknya itu. Walaupun anaknya itu tidak pernah mengenali dunia luar, tetapi cita rasanya untuk mencari teman cukup tinggi. Mengalahkan perempuan moden!
Tetapi bila dia ajukan cadangan agar anaknya itu keluar ke bandar sekali-sekala, Ajura menolak. Mungkin salah dia juga selama ini yang sering risau dan menolak permintaan anaknya itu untuk bersekolah dan mempunyai kawan. Sedangkan Ajura seorang anak yang pintar zaman persekolahannya.
Keputusan SPM Ajura juga amat baik. Cuma dia sahaja yang merasakan Ajura tidak perlu meneruskan pelajarannya. Sedangkan Ajura menggeletik mahu belajar, lebih-lebih lagi Ajura bijak dalam bidang matematik.
Bahkan Ajura amat rajin membaca. Semua buku dan majalah yang dibelikan di bandar oleh ayahnya sudah habis dibaca.
Setiap kali ayahnya ke bandar, Ajura akan memesan buku dan juga majalah.
“Jura… kalau boleh sementara ayah ada di dunia ni, ayah mahu lihat Ajura kahwin. Sekurang-kurangnya kalau terjadi apa-apa pada ayah, taklah ayah risaukan Ajura nanti.”
Tambah Helmi lagi setelah melihat anaknya itu berdiam diri. Wajah Ajura berubah merah padam menahan malu apabila soal kahwin ditimbulkan.
“Tapi ayah… bukan dengan anak tok batin tu. Jura tak berkenanlah!”
Balas Ajura menjuihkan bibirnya.
“Apa kurangnya Ali tu? Rajin dan baik orangnya.”
Usik Helmi lagi. Namun kemudian dia sendiri tertawa melihat muncung Ajura yang semakin panjang.
Sudah lama Helmi tidak berjumpa dengan Ali. Dahulu masa Ajura belajar adalah juga Ali datang ke rumah mereka.
Ali sering membantu Ajura menyiapkan kerja-kerja sekolah. Dia melihat Ali tidak seperti anak orang asli yang lain. Ali berwawasan dan pelajar yang paling cerdik di sekolah mereka.
“Ayah ni…”
Marah Ajura, pura-pura merajuk. Ahh… mana mungkin dia berkahwin dengan Ali yang sudah dianggap sebagai rakan karibnya itu. Lagi pun Ali bercita-cita mahu keluar dari kawasan perkampungan itu dan berhijrah ke bandar besar sedangkan Ajura sungguh sayang mahu berjauhan dari tempat tinggalnya itu.
“Kalau ayah nak sangat Ajura kahwin, hari ni Jura ikut ayah ke pekan. Mana tahu kalau-kalau terjumpa yang berkenan, lepas tu boleh ayah kahwinkan terus anak ayah ni.”
Perli Ajura sambil menjeling pada ayahnya yang sedang menguntum senyum.
“Kalau hari ni, ayah tak benarkan. Sebab ayah ada banyak hal nak diselesaikan. Nanti Jura bosan. Mungkin kali ni dalam seminggu ayah di pekan.” Jelas Helmi.
“Hah? Seminggu? Ayah nak buat apa? Lama sangat tu!”
Bertalu-talu Ajura bertanya.
Helmi mengeluh perlahan sebelum menjawab pertanyaan anaknya itu.
“Ayah ada banyak urusan. Ajura jangan bimbang.” Jelas Helmi, cuba meyakinkan anaknya itu.
Ajura mengangguk, mempercayai alasan ayahnya itu.
“Jura ingat lagi pesan ayah? Bulan depan bila ayah dah siap semua urusan, ayah nak bawak Jura ke Kuala Lumpur. Kita mulakan hidup baru di sana nanti.” Terang Helmi bersemangat.
“Kuala Lumpur?” Soal Ajura dengan mata yang membulat.
Wajahnya kelihatan resah, serentak itu hatinya dihambat rasa sayu. Sayang pula mahu meninggalkan tempat tinggal mereka. Lagipun boleh ke dia tinggal di bandar? Serasikah dia nanti? Bolehkah dia hidup?
Tetapi memang tidak dinafikan, dia pernah berhasrat mahu menjejakkan kakinya ke bandar besar itu. Setiap kali melihat gambar di majalah yang dibeli oleh ayahnya, Ajura sering memasang angan. Tetapi dalam masa yang sama dia juga bimbang dan tidak yakin dengan dirinya sendiri.



No comments: