PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Saturday, March 5, 2011

BUNGA DI RIMBA 2



2


Ajura begitu asyik melayan perasaan di atas buaian yang dibuat oleh ayahnya sambil menyanyikan lagu kegemarannya. Lagu dari kaset yang sudah bertahun dibeli oleh ayahnya itu sudah pun dihafal setiap bait liriknya. Hanya radio kaset buruk itu sahaja menjadi teman hidupnya.
Suara lembut Ajura mendendangkan irama Melayu asli menghiburkan Helmi yang sedang berehat di anjung rumah mereka. Dua puluh empat tahun sudah berlalu, namun ketakutan untuk melepaskan Ajura keluar dari kawasan penginapan mereka masih menebal.
Selama membesarkan Ajura, dialah ayah dan juga ibu. Sejak Ajura tamat tingkatan lima, dia langsung tidak membenarkan anaknya itu berada jauh darinya. Dahulu pun dia yang menghantar dan mengambil Ajura yang bersekolah di satu-satunya sekolah yang ada di kawasan pedalaman itu.
Sekolah yang terpencil dan jauh dari pembangunan. Sengaja dia tidak menghantar Ajura ke sekolah pekan yang sedikit moden. Dia lebih rela Ajura bercampur dengan anak-anak orang asli demi keselamatan anak tunggalnya itu. Malang tidak berbau, kerana itu dia harus berhati-hati.
Tetapi itu dahulu, ketika itu dia terlalu takut kehilangan Ajura. Namun apabila memikirkan masa depan anaknya itu, Helmi sendiri resah.
“Ayah...”
Panggil Ajura sekali gus menyebabkan lamunan Helmi mula bertebaran entah ke mana.
“Bila ayah nak ke pekan?” Soal Ajura lagi.
“Esok, kenapa?”
Soal Helmi sambil merenung Ajura yang masih lagi mengayun buaian yang diikat pada dahan pohon berangan di halaman rumah kecil mereka.
Mendengar jawapan ayahnya, Ajura segera berhenti.
“Ayah nak Jura temankan ayah tak?” Tanya Ajura manja.
Helmi tersenyum kelat. Sebenarnya dia tidak suka dengan kata-kata anaknya itu.
“Jura mimpi apa semalam?” Sindir Helmi.
Sindiran Helmi disambut dengan tawa kecil Ajura.
“Ajura kesian tengok ayah pergi sorang diri. Ayah pun dah tua… Kalau apa-apa jadi dalam perjalanan, siapa nak tolong?”
Luah Ajura sedikit bimbang. Dia melangkah ke arah Helmi yang masih berehat di kerusi rotan buatan tangannya sendiri.
“Apa? Jura cakap ayah dah tua?”
Gurau Helmi dan di hujung kata-katanya dia tergelak besar. Ajura tersenyum sambil mengerling ayahnya.
“Habis, ayah ingat ayah muda lagi?”
Soal Ajura, sengaja mengusik lalu mengambil tempat di sebelah ayahnya. Helmi tersenyum.
“Yalah… ayah dah tua, tapi ayah masih gagah lagi. Kalau setakat ke pekan, tak ada masalah,” jawab Helmi cuba meyakinkan Ajura.
Ajura kurang yakin dengan kata-kata ayahnya itu. Jarak dari tempat mereka ke pekan bukannya dekat. Hampir satu jam diperlukan untuk keluar dari hutan tersebut dengan berjalan kaki.
Setiap dua atau tiga bulan sekali Helmi akan keluar ke pekan untuk menjual hasil tangannya yang diperbuat daripada rotan. Dari hasil jualan tersebut digunakan untuk menyara keperluan mereka.
Ajura termenung di sisi Helmi.
Perasaan takut akan kehilangan ayahnya sering bertandang di hati. Dia tidak punya sesiapa di dunia ini. Jika terjadi sesuatu yang buruk kepada ayah, maka hilanglah satu-satunya tempat untuk dia bergantung harap.
Pernah juga Ajura bertanya, mengapa mereka tinggal jauh di dalam hutan? Namun jawapan ayahnya seperti biasa, iaitu sayang meninggalkan rumah pusaka keluarga mereka.
Menurut cerita ayah, arwah ibu berasal dari kampung Melayu sebelah dan ibu pula yatim piatu. Sebab itu selepas kematian atuk dan nenek mereka tidak punya saudara-mara lain.
Pernah beberapa kali Ajura mengajukan soalan kenapa tidak membenarkan dia bersekolah asrama sahaja. Alasan Helmi, dia risau dunia luar yang terlalu bahaya untuk Ajura dan dia tidak sanggup berjauhan dengan anak kesayangannya itu.
Akhirnya Ajura terpaksa akur dengan alasan ayahnya itu. Dia sendiri takut untuk berada di luar. Pernah dia mengikut ayahnya ke bandar, melihat pelbagai jenis orang dan kenderaan yang ke sana ke mari, benar-benar menyesakkan dan Ajura sendiri hampir-hampir dilanggar oleh sebuah kereta.
Menyebabkan Ajura sering kali menolak untuk mengikut ayahnya ke bandar. Dia lebih suka tinggal di hutan yang tenang itu!



No comments: