PEMBERITAHUAN

Para pembaca boleh memesan buku yang diminati melalui nbkara.com.my atau email kepada admin@nbkara.com.my


Pembayaran boleh melalui pembayaran ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855 Alliance bank account NBkara 120340010015114 Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau admin@nbkara.com.my dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B Taman Prima Saujana 43000 Kajang Selangor


Semua penghantaraan di Semanjung akan mengunakan pos laju dan tidak dikenakan sebarang bayaran.

Senarai Harga Novel boleh anda lihat di column sebelah kanan 'HARGA NOVEL' Untuk Sabah Sarawak harus mengikut harga asal SABAH/SARAWAK penghantar adalah percuma







BUNGA DI RIMBA

BUNGA DI RIMBA
RM21/RM24

PESTA BUKU SELANGOR

PESTA BUKU SELANGOR
Di Gerai N23, SACC Convec, Shah Alam Selangor

Friday, January 7, 2011

DARI KERANA MATA- NORHAYATI BERAHIM

 AKAN MUNCUL TIDAK LAMA LAGI..








1


Mata anak kecil yang bundar dan bulat itu terkebil-kebil membaca majalah yang berada di tangan. Majalah yang dijumpai di ruang tamu rumah. Di dalamnya, banyak menyiarkan kisah mengenai wanita dan juga diletakkan beberapa resipi. Rasanya itu majalah nenek. Nenek yang suka membeli majalah. Kata nenek mudah mencari resipi di dalamnya.
“Nek!”
“Ya…”
Harum bau pisang nangka goreng menusuk ke hidung. Gadis cilik yang bermata bundar itu sedang merenung si nenek yang membelakangkannya. Sebentar nanti sudah pasti pisang goreng itu akan dimakan dengan gula dan sedikit mentega.
“Nek… betul tak kata pepatah, dari mana datangnya cinta, dari mata turun ke hati?”
Jaliha bertanya nenek yang sedang menghadap kuali. Kedengaran suara nenek ketawa. Menoleh pada kanak-kanak berusia 8 tahun yang berada di belakangnya.
Heasy… pandai sungguh! Mana dapat kata-kata tu?”
Kelakar pula mendengar kata-kata yang keluar daripada mulut cucunya itu. Comel sungguh!
“Ini... baca majalah ni… Kata dia, mengg…ung…ap. Macam-macam makna.”
Kanak-kanak itu menunjukkan majalah di tangan.
“Mengg…ung…ap… apa tu?” nenek bertanya.
Gadis cilik itu menggaru kepalanya. Membaca sekali lagi perkataan tersebut dan akhirnya ketawa sendiri.
“Mengungkaplah nek… Ungkap tu apa, nek?”
“Mengungkap tu macam melahirkan perasaanlah.”
Nenek tersenyum. Gadis cilik itu ada sahaja yang ditanyanya. Tetapi nenek tidak pernah marah. Bahkan nenek selalu bangga dengan cucu yang rajin membaca walaupun bukanlah ulat buku.
“Mata jugak melahirkan macam-macam perasaan, ya nek?”
Nenek yang sudah meletakkan pisang goreng panas di dalam pinggan, menganggukkan kepalanya.
“Ya, kita boleh lihat mata orang gembira atau tidak. Kita melihat kesedihan orang daripada matanya jugak, sayang.”
Nenek memang tidak pernah lokek dalam ilmu. Nenek akan beritahu dan ajar apa sahaja yang nenek tahu.
“Oh, iye ke, nek? Kalau orang tu sukakan kita, kita dapat lihat daripada mata dia?”
Nenek sekali lagi menganggukkan kepalanya.
“Kata orang, rahsia seseorang itu dapat kita lihat daripada matanya.”
Sedikit mentega diambil oleh nenek lalu digaul pada goreng pisang itu dan kemudian nenek taburkan gula ke atasnya.
“Macam mana tu, nek?”
Nenek merenung mata cucunya yang bundar. Mata itu selalu ceria walau kadangkala mata itu menangis.
“Daripada keadaan mata orang, kita akan tahu sama ada dia seorang yang baik, seorang pemaaf atau jenis orang yang suka berbohong.”
“Oh iye ke, nek? Tengok! Mata Jaliha ni macam mana, nek?”
Nenek tersenyum. Direnung mata cucunya yang bundar. Mata itu kadangkala terkedip-kedip. Sungguh comel sekali.
“Mata Jaliha menggambarkan, Jaliha seorang yang pemaaf, senang dibawak berbincang, memahami dan seorang yang sangat sabar.”
“Baik ke tak baik, nek?”
Pisang goreng yang sudah ada di depan mata, disambar dengan tangan kecil gadis cilik itu dan dimasukkan perlahan-lahan ke dalam mulutnya.
“Baik... Mata yang macam mata tu adalah mata seorang perempuan yang baik.”
Tersenyum-senyum gadis cilik itu dengan kata-kata si nenek. Sudah pasti dia gembira mendengar pujian tersebut.
“Mata orang lelaki yang baik, macam mana nek?”
“Renungan matanya tak tajam, tapi dia seolah-olah memandang jauh. Dia seorang yang bijak berfikir, ikhlas dan dia akan menjadi seorang yang berjaya nanti.”
“Oh… macam tu ke, nek?”
Iye sayang, macam tulah...”

8 comments:

LENDANUAR said...

wah x sabar saya nak memilikinya kak .....

suerynn.adie said...

akak cpt sikit eh....
tak sabar nih

D'end said...

salam.... nak, nak, nak baca..... erm dah tak sabar ni nak pergi beli.... ^_^v

SCULLY said...

isk tak sabarnya..bila nk kuar ni?

Lady Arween said...

Kak ..bila blh start beli on9 ni?? tak sabar lar

saila qystina said...

Nak bellllliiiiiiii

azizahamin said...

saya dah belik..mmg tidak rugi memiliki novel ni...syabas!

SueFie said...

ari isnin ni masuk stok. tapi 2 buah je. nak nanges rasenye. huhu.. banyak betul peminat akak kan? tahniah kak!